26 augusti 2009

Pristävling med trista konsekvenser



Jag såg den här annonsen på nätet om en pristävling där man kunde vinna en Italien-resa för två personer. Det verkade lockande, så jag fyllde i ett svarsformulär med en massa frågor om namn, ålder, kön, adress, telefonnummer med mera. Innan man kunde gå vidare till nästa sida skulle ett kryss sättas i rutan där man "accepterar villkoren". I det läget kan det vara lätt att bara kryssa i och gå vidare. Den här gången tog jag mig en titt på villkoren. Det var ingen liten harang som uppenbarades. Jag kopierar den här, men man behöver inte läsa allt för att förstå vilken ström av spam man riskerar att få om man "accepterar villkoren", spam i form av brev, email, sms och telefonpåringningar:

"Villkor
Undersökningen utges av E-Analyser som är en del av MM Medier A/S. Du ska vara fyllda 18 år för att kunna deltaga i undersökningen. Genom ditt deltagande accepterar du att ta emot spännande erbjudanden och nyhetsbrev om tidningar, böcker, musik, film eller något annat nytt från Bonnier Publications International AS, Bonnier Publications A/S via brev, e-mail, telefon, sms, mms och andra elektroniska medier, samt registrering av kontaktupplysningar om förbrukaren som är nödvändiga. Genom deltagande accepterar du att E-Analyser och deras partners såsom Bonnier Publications A/S, Bonniers Bokklubbar A/S, Bonnier Publications International AS, Provea kan kontakta dig via e-mail och/eller telefon/sms för att erbjuda dig abonnemang på tidsskrifter, böcker eller multimediaprodukter med utgångspunkt i de intresse du har angivit i undersökningen. Samtidigt accepterar du att mottaga nyhetsmail från våra undersöknings-sponsorer Åsiktstorget samt undersökningens samarbetspartners, Securia, Vitalas, Agria, Motormännen, Dagens Nyheter, SnabbtErbjudande.se, NetKonsument.se, Billigtzonen.se, Adbaum, Rabatt365.se, Receptposten.se, E-konsument, Dagensserie, Provea, Guldmedlem.se, Homeenter. Du kan alltid avanmäla dig dessa nyhetsmails igen. Genom att acceptera villkoren ger du din tillåtelse till att vi och våra samarbetspartner får vidarförmedla annonser och övrig information till dig via e-mail eller annan form av elektronisk post. Om du i undersökningen har bett om provabonnemang, utökad information eller annat som kräver att vi vidarebefodrar upplysningar accepterar du att dessa blir vidarebefodrade till annonsören. Det vidareges enbart de upplysningar som är nödvändiga för att annonsören kan leverera dig det önskade. Du kan maximalt bli kontaktad av 6 partners telefoniskt utifrån de upplysningar du har gett i Undersökningen, exklusive eventuella partners du själv har valt till. Du kan alltid kontakta Svenska Surveys eller MM Medier och undanbe dig alla kontakter som kan komma med bakgrund i de uppgivna upplysningarna från undersökningen. E-Analyser lagrar dina uppgivna svar i 12 månader för statistiskt användande. Du kan alltid kontakta Svenska Surveys och be om att dina svar och informationer blir raderade från vår databas. Tävlingen utlottas av MM Medier och löper fram till 11-01-2010. 
Därefter kommer vinnaren bli kontaktad direkt via mail, telefon eller post. Det dras en vinnare per pris som blir utlottat. Vinnaren betalar själv eventuell vinstskatt. Genom deltagande accepterar du att om du vinner en pris, kommer ditt namn och hemstad bli offentliggjord, precis som MM Medier kan kräva att få ta bilder av överräckandet eller be om en kommentar om vinstmottagandet. Tävlingen är aktiv i både Sverige, Danmark, Norge och Finland. Eanalyser
MM Medier A/S
mail@eanalyser.dk"

Fy fan för "pristävlingar" av det här slaget!

2 kommentarer:

ElStiffo sa...

Häll honung i deras datorer!

Erik sa...

Bra "grävande" av dig Bosse! Inte konstigt att folk sedan undrar varför de får en massa reklam och skräp... för vem orkar kolla så noga? :-)