23 oktober 2009

Invigning av Liljeholmens nya centrum

Det har gått några år sedan Pehå och jag stod och betraktade den fula grusplan och bilparkering som då utgjorde Liljeholmens centrum i Stockholm. Pehå, som kände till platsen sedan ett 30-tal år, berättade att det fanns byggplaner för området, men att de inblandade i projektet hade svårt att komma överens. För ett par tre år sedan kom man dock i gång med det jättelika bygget, och i går skedde invigning nummer ett av Liljeholmens nya centrum.

Jag kom dit några timmar efter själva invigningen, gick runt och tittade, pratade med folk, tog lite bilder, köpte kardemummakaffe och en lyxig tvål. Massor av folk strömmade till gallerian. Det av många efterlängtade centret har åtskilligt att erbjuda, bland annat ett 90-tal butiker, ett stort systembolag, ett apotek i nya lokaler, flera restauranger och kaféer, ett Ica Kvantum (som förhoppningsvis kan sätta lite press på Konsums höga matpriser), parkeringsplatser i ett stort underjordiskt garage med mera.

I slutet av bildspelet här nedanför finns en bild på en man vid namn Sverker Arvidson. Han har dokumenterat hela byggnadsprocessen i en fin serie bilder som finns uppsatta i husets bottenplan.

Tillsammans med Pehå blev det en latte på nyöppnade Wayne's. När vi var på väg ut gick brandlarmet. En förinspelad och synnerligen lugn röst i högtalarna uppmanade besökarna att omedelbart lämna huset, vilket också skedde. Hur det gick sedan har jag ingen aning om.

5 kommentarer:

Erik sa...

Fint skrivet och mycket trevligt bildspel med filmklipp. Tala om dramatik när du fick med brandlarmet. kanske var det bara oset nere i källaren från all grillad mat. Verkar inte som fläktarna mäktar med att suga ut oset där nere ;-)
Jag blev positivt överraskad när jag och I gick runt och kikade och handlade lite mat i ICA. Klart trevligt med de udda sittgrupperna.
Jag slängde själv in ett första inlägg om gallerian i natt. :-)
Må gott Bosse!

El Stiffo sa...

Precis vad världen behöver, ett nytt köpcentrum...
Det fina är att människor träffas där.
Jag gillar bildspelet.

Bo Halén sa...

Tac Erik. Tack Stiffo.

Visst är det märkligt att det finns plats för så många köpcentrum. Men faktum är att jag uppskattar att det nu finns ett sådant i närheten. Nu behöver jag inte resa in till stan så ofta.

Unknown sa...

Fin presentation. Hur lång tid behöver Du för att ta Dej till det nya torget. Har man gjort något åt hissbanan ?
Håll i portmonän, Lasse E

Bo Halén sa...

Tack Lasse.
En dryg kvarts promenad om man går den fina vägen längs Mälaren och Trekantens sjö.
Jag har noll koll på hissbanan.
Och visst gäller det att hålla hårt om plånboken.