07 november 2011

Melodicharaden


En klassiker från 70-talets radioprogram "Hemma hos" med Janne Forssell och Kjell Alinge.

Melodicharaden by Booza70

Dialogen i utskrift:

Hej och välkomna ska ni vara till Melodicharaden, i kväll med Kvacksalvarparaden – radiorebus för hela familjen. Det gäller alltså att ringa och gissa, och här har vi gamla kuplettförfattare, lite nostalgi, och första bokstaven är
G, med slutsiffran 1 2, 3 4, 5. Och så har vi första telefonsamtalet hit till Melodicharaden, hallå Kristianstad?
Uuh-uuh-uuh-uuh ...
Ja, eeh, eeh, välkommen ska ni vara till Melodicharaden, vårt första radiorebus här ...
Nej!
Va?
Jag vill inte längre.
Jaa ... eh... det här är Kvacksalvarparaden i ...
Jag vill inte längre, ni måste hjälpa mej nu.
Jaha ... eeh ... är ni ... jaha ... är ni beredd på första frågan i ämnet "Botaniska ...
Jag har jobbat tio år på samma ställe nu, och imorrn ska jag upp och jobba igen. Samma skit.
Ja ... ja, eeh, ja eeh ... välkommen ska ni vara till "Ringa och gissa", alltså vår ...
Dom kommer att slå igen fabriken har dom sagt också.
Jaha ja, ja. Ja ...
Det har stått det i ... tidningarna. Jag vet inte vad jag ska göra.
Eeh ... nehej, nej.
Kan inte ni fråga nån där på radion som ... dom kanske kan att ... arb ... dom som jobbar med ... på arbetsmarknads... Det är så tråkigt det här.
Ja, vi, vi, vi tackar så mycket för det och ...
I dag, i dag åt jag stekt makaroner.
Ja, första frågan i ämnet "Botaniska trädgårdar" alltså.
Dom har tagit bilen för mej också.
Jaha, ja. Jag ska ta upp kuvertet här så ska vi se ...
Nej, vänta nu ... ni ... hallå?
... hur första frågan ...
Ni måste lyssna på mej.
Eeh ... ja ...
Känner ni någon ... Ja, kan jag få bo hemma hos er? Jag har ingenstans att bo efter den siste i månaden. Ni ...
Jaha ...
... kanske har stor lägenhet.
Eeh ... vi ... jag måste ... tyvärr komma vidare i programmet här, och som sagt ...
Jag tar inte stor plats, jag kan ...
Mel... Melodicharaden i ...
Jag, jag kan sova i ... under soffan ... eller ... jag kan koka te åt er på mornarna eller ... skriva rent manus till det här programmet eller nånting som helst, bara jag måste ha nånstans att ... vi kan väl prat ... vi kan ...
Ja, det är tio LP-skivor i potten …
Nej men, nej men ...
… och vår första fråga är alltså, i "Botaniska trädgårdar" ämnet ... då ska vi se här, det står så här:
Nej ...
Nämn tre av dom köttätande växter som …
Jag orkar inte längre ... Ja, jag orkar inte ha det så här längre.
Ja men snälla, jag måste ju ställa frågan här, detta är ju Melodicharaden, ni får väl inte fuska ...
Hon har gått ifrån mej också ... Elsa ... hon ... dom ... jag vet inte var hon ... var hon är någonstans.
Nej, nej, nej, nej, nej. Nämn tre av dom köttätande växter, som vid ...
Nej ... nej ... nej ...
... mässan i Hannover, slukade med ...
Ta bort det här, snälla ...
... hull och hår den då ditresta gosskören
Nej jag kan inte ... ni får inte ... ni får ... ni får ... inte hålla på så här.
Jag upprepar frågan. Nämn tre ...
Jag talar ju allvar.
… köttätande växter, som vid mässan i Hannover, slukade med hull och hår den då ditresta gosskören.
Ni få ... ni måste ta människor på allvar. Jag kan inte hålla på och gissa på LP-skivor, när hela livet ...
Nej men vänta, snälla, vad är ...
... rasar. Jag kan inte. Hela radion ...
Men... ha...
… är en plast ... är en plasthimmel ... som kväver mig.
Hallå! Hallå! Detta är Melodicharaden, radiorebus för hela familjen, och jag insisterar verkligen på att vi fullföljer tävlingen, det kan ... detta kan ju inte hålla på på det här viset.
Ni gör narr av hela allting. Ni måste ta ...
Nej men snälla ...
 … människorna på allvar.
 ... nej men kan ni... kan ni ... nej men … HALLÅ!
Uh-hu-hu.
Jag, jag skulle vilja påpeka att detta, Melodicharaden är ett program för hela familjen, där vi har roligt och gosigt och mysigt och pysigt och inte tjafsar i ...
Uh-hu.
… på, på det mest befängda ... NÄMN TRE AV DOM KÖTTÄTANDE VÄXTER, SOM VID MÄSSAN I HANNOVER, SLUKADE MED HULL OCH HÅR DEN DÅ DITRESTA GOSSKÖREN! HALLÅ! SVARA!
Uh-hu-hu.
Jag kan inte!
Jag kan inte!

Dialogtexten har jag hämtat på Roberts hemsida och sedan redigerat.

2 kommentarer:

Erik "Semlan" sa...

Underbart Bosse!
Så galet, så bra.

Erik "Semlan" sa...

Vill utveckla mer. Samtidigt mycket nära en verklighet för människor. Så där finns ett djup, som så ofta med Kjell och Janne. Kan inte låta bli att undra om det finns liknande program idag?
Jag är kanske inte så aktiv vid radion och har letat runt. Men jag är tvivlande. Det finns kanske inte plats för detta högt och lågt, lätt och djupt. Hemma hos blandade friskt.
Ska lyssna mer!