22 februari 2018

Om läsning

Om jag bortser från åren då det var mitt yrke att läsa tidningar, läser jag nu mer än någonsin, mestadels vid datorn. Det är många år sedan jag läste en bok från pärm till pärm. Det händer fortfarande att jag köper böcker, men de blir aldrig lästa i sin helhet. I stället plockar jag då och då ut en bok ur mitt hemmabibliotek, läser något som jag vill veta mer om och övergår sedan till någon annan bok som jag läser på samma ofullständiga sätt. Efter hand samlas böcker i travar på olika ställen i lägenheten, som den här som just nu ligger på mitt köksbord:


Överst i boktraven ligger en bok som jag plockade från Aftonbladets recensionsexemplar för många år sedan. Den är en av mina böcker som aldrig blivit läst. Jag tror att jag ska börja bläddra lite i den …




Inga kommentarer: