11 september 2018

ELO 1978



I morgon spelar ELO på Ericsson globe. Det hade varit kul att återuppleva dem live, men biljetterna är lite för dyra för en pensionär av min sort. Nu erinrar jag mig deras konsert i Stockholm den 22 april 1978. Jag var där och smygbandade med min nyinköpta kassettbandspelare. Det var inte av kommersiella skäl, någon bootleg var aldrig aktuell. (Det var på den tiden då jag bandade allt; några hundra kassetter finns kvar.) Bandspelaren var ganska stor och klumpig, konstigt att jag kunde ta den igenom entrén till Johanneshovs isstadion. Det var ofta där som de stora banden spelade innan Globen och de andra arenorna fanns. Nu lyssnar jag på den mer än 40 år gamla inspelningen. Det förvånar mig att det fortfarande finns ljud kvar på bandet. Mycket brus, distorsion och annat skräp – men ändå ett kul minne.

Inga kommentarer: