09 oktober 2009

Kalle Sändare

Det var vännen Sverre som någon gång i mitten av 1960-talet spelade upp Kalle Sändare (dopnamn Carl-Axel Thernberg) för mig första gången. Han hade kommit över ett exemplar av den första plattan, Kalle Sändare tager ett nummer. Vi skrattade mycket åt Sveriges första offentliga busringare (Parnevik och Hassangänget kom många år senare). En sak som vi fäste oss särskilt vid var hans plötsliga infall av "tungomålstalande" i telefonsamtalen. Många år senare fick jag idén att sammanställa en del av dessa verbala utbrott till en särskild "låt", men lat som jag var/är drog jag mig för arbetet att föra över och redigera dem från mina skivor till kassettband. Häromdagen upptäckte jag att en del av Kalles alster finns på Spotify, och det förenklade det hela. Här är resultatet av några timmars kopierande och redigerande:



För den som vill veta mer om den numera bortgångne Kalle finns det en hel del på nätet, till exempel här.

1 kommentar:

El Stiffo sa...

Underbart!Precis vad världen behöver. Kalle Sändare kunde ha blivit en bra utrikesminister...