29 april 2010

Vårpromenad

Det har inte blivit så många promenader under den här långa och dystra vintern. Vem vill ge sig ut kyla, snö, halka, gråväder? Inte jag! Följden har blivit att jag häckat framför datorn alldeles för mycket. Det har satt sina spår i kroppen. Rygg, höfter och ben har tagit stryk, och det märks nu när jag börjat röra på mig igen. Värst är det kanske med andningen; lungor och hjärta mår naturligtvis inte bra av alla de tusentals cigaretter jag konsumerat under de senaste 45–50 åren.

I dag gick jag årets tredje långpromenad i det varma vårvädret. Jag går långsammare för varje år som går. Det blir fler pauser på inbjudande bänkar längs promenadvägen. Hjärtat bultar kraftigt i uppförsluten, andningen är tung och svetten lackar. Nu är ambitionen att jag ska komma ut och röra på mig minst två gånger i veckan, gärna tre. Det handlar om att göra motstånd mot det oundvikliga fysiska förfallet.

Det blev en liten filmstump och några bilder under promenaden:













På avstånd såg jag att Bruno var i gång vid sin täppa i Vintervikens trädgård. Vi hade inte setts sedan i höstas, så det blev ett långt samtal där Bruno fortsatte berättelsen om sitt långa och intressanta sitt liv. Jag borde föra anteckningar ...




I Liljeholmen var polisen sysselsatt med att tömma ut ölburkar. Nya regler gäller från och med nu: absolut alkoholförbud i parken. Om en enda person dricker så mycket som en öl där, tömmer man ut all alkohol för alla som finns i närheten – även om de inte druckit något på platsen. Hårda bud för gänget som brukar sitta där. Vart ska dom ta vägen för att få sina behov tillfredsställda?