08 september 2013

Gasattacken i Damascus

Jag sitter här och tänker på de stackars människorna i Damascus som drabbades av dödlig gas. Några av de hemska videor som visar följderna av attacken har jag sett. Jag har också tagit del av många texter och filmer där man diskuterar vad som skett ur olika perspektiv. För Obama och Kerry är det uppenbart att det är Assad-regimen som utfört dådet, medan till exempel Putin menar att det är de så kallade rebellerna som använt gas för att provocera fram ett militärt ingripande utifrån. Vem väljer man att lita på? Obama och Kerry har redogjort för den ”intelligence information” de säger sig ha tillgång till, Putin har inte redovisat någonting konkret, såvitt jag har sett. Ändå borde Putin vara ganska väl insatt i vad som faktiskt skett, eftersom hans regering står i nära kontakt med Assad-regimen. Personligen litar jag mer på den amerikanska informationen än på den ryska.