09 september 2013

Gasövning

Jag minns när jag gjorde min militärtjänstgöring 1959 och vi fick prova på lätta doser av tårgas och någon sorts nervgas. Först fick vi ställa oss något hundratal meter från ett stort tält i vilket det fanns gas. Sedan fick vi springa till tältet, rusa in i det, och efter en halv minut sätta på oss gasmaskerna. Språngmarschen var avsedd att göra oss så andfådda att vi inte skulle kunna hålla andan innan vi tilläts att sätta på oss gasmaskerna. Meningen med övningen var att vi skulle få en lätt realistisk erfarenhet av gaserna. Och det fick vi! Tårgasen var uthärdlig om man avstod från att klia sig i ögonen, men med nervgasen var det värre. Jag har minnesbilder av hur några drabbades av panik inne i tältet, hur de försökte ta sig ut i friska luften men hindrades av en reslig furir som med våld hindrade dem. Efteråt låg de flesta av oss på marken utanför tältet och vred sig i smärtsamma konvulsioner. Jag minns att jag ville spy men inte kunde.

Jag kan bara ana vilket helvete de stackars människorna i Damascus fick genomlida.