10 september 2013

Legitimation



Att en digipass är en personlig säkerhetsdosa som man använder för att ta fram slumpmässiga engångskoder, det vet vi. Jag använder min digipass när jag ska logga in på mitt bankkonto på internet.

För en tid sedan slutade min digipass att fungera. Jag ringde min bank och fick veta att jag bara behövde komma in på något av deras bankkontor för att byta digipassen. Det visade sig att det inte var fullt så enkelt.

På banken konstaterade man att min banklegitimation hade upphört att gälla, något jag inte uppmärksammat. Lite märkligt i sammanhanget är att jag kunnat använda den utgångna legitimationen i många sammanhang utan att någon protesterat.

Banktjänstekvinnan frågade om jag hade något pass, men för bara någon vecka sedan upptäckte jag att även passet slutat gälla.

Där stod jag och kunde konstatera att jag inte längre hade någon giltig ID-handling som kunde bekräfta att jag verkligen var jag.

Någon ny digipass kunde jag alltså inte få. Jag rekommenderades att uppsöka Skatteverket för att få ett personbevis, som jag sedan skulle uppvisa på någon polisstation. Jag fattade aldrig riktigt vilken betydelse polisen hade i sammanhanget.

Jag gick till Skatteverket. Där får man först stå i en kö för att komma fram till en person som talar om i vilken kö man ska ställa sig. Jag ställde mig i den kö som anvisats, den bestod av ungefär 20 personer. Om det funnits kölappar så kunde man ha suttit på någon av de tomma stolarna medan man väntade.

Efter någon halvtimmes stående väntan kom jag fram till en något stressad tjänstekvinna, bara för att få veta att något personbevis kunde jag inte få eftersom jag saknade legitimation. Moment 22, alltså.

Så nu sitter jag här i vargtimmen och undrar hur jag ska bära mig åt för att få en legitimation när jag inte kan legitimera mig?

Och mitt bankkonto kommer jag inte åt eftersom jag inte har någon digipass.