19 juli 2009

Orienterar mig på blogger

Jag inser att det finns en del fördelar även hos blogg.se. Här på blogger/blogspot måste jag logga in med min mailadress plus lösenord varje gång, även om jag tidigare klickat i rutan för Kom ihåg mig. Normalt brukar jag kunna spara hela inloggningsproceduren i min dator, men på blogger går det inte. Ett klart minus. Jag skulle också vilja öka bredden/storleken på bloggsidan, det kanske går om jag lär mig hacka html. Det är också möjligt att åstadkomma det genom att byta till någon av de andra standardmallarna, men det vill jag inte, eftersom den mall jag använder är den enda som ger en svart bakgrund.

Efter att ha publicerat det här inlägget ser jag att textavsnitt som jag markerat med fet stil inte visar sig. Undrar vad det beror på?
Jag provar andra typsnitt för att se om det fetstilta tar bättre, men det gör det inte. Nåväl, i stället för fetstil kan man ju använda en annan färg för ord man vill markera.

En sak som jag inte lyckats komma underfund med är om det finns någon besöksstatistik här?

6 kommentarer:

Erik sa...

Jaha, intressant att följa dina bedömningar av vad som är bra och dåligt i de två "värdarna" (He, he, kunde inte låta bli, sorry). Detta är väl ett återkommande aber, alla bloggställen har sina fördelar och nackdelar. Men vanan vid blogg.se kan nog spela in en del Bosse. Glöm inte bort fototrissen, rätt skoj tema denna vecka!

Bosse sa...

Ja, smultronstället-temat är ganska inbjudande. Jag funderade lite på det i natt innan det fanns några inlägg på trissen, men orkade inte ta mig för något just då. Får se om jag hittar på något senare i dag. Tittade nyss på ditt inlägg där, du fick till det bra med både bilder och associerande text i välbekant stil.
:-)

Bilder från min kamera sa...

Besöksstatistik...den funktionen får du lägga till själv. Inte så konstigt att vissa funktioner inte fungera på grund av vad det är vi sitter och har framför nästippen. Ett exempel, jag valde en bakgrundsmall av dem som redan finns, effekten av det blev att de flesta inte kunde klicka upp kommentarsrutan på min blogg. Jag fattade nada och bytte blogg i tron att den hade hakat upp sig eller vad sjutton som helst.

Efter en tid av frustration över strulet annat som ej gick att klicka på min blogg, fick jag en dag för mig att byta standardmall. Då plötsligt fungerade allt igen. Den mall jag då hade som inte fungerade var det naturligtvis fel på i konstruktionen. Att dina inloggninsuppgifter inte sparas trots att du gjort det, kan kanske bara var en liten inställning som behöver justeras. Ofta är det bara en liten åtgärd som skall till för att det hela skall fungera. Jag har sparat mina inloggningsuppgifter, och dem är också sparade hela tiden. Sonen installerade om rubbet på min dator för ett par dagar sedan, då något knappt fungerade längre, efter den installationen fick jag skriva in alla lösen-användarnamn osv igen. Det är mycket med det tekniska. :)

Musiken sätter inte igång när jag kommer in på din blogg, däremot börja den spela när jag klicka på en av dina bilder för stor storlek...och sedan återgår till bloggen det är då speldosan sätter igång. Långt blev detta, men jag tänkte jag skulle vara vänlig och tala om det jag känner till, gällande blogspot.

Bilder från min kamera sa...

Glömde en sak. Att du inte kan lägga till en gadget förstår jag inte. Har inga problem med det på min blogg. Kan kanske var det som gör det som du själv nämner.

Erik sa...

Jaha, var det så du menade Bosse. Okej, jag fattar och jag hittade.

Bosse sa...

Tack Erika. Det är välkommet med tips och kommentarer. Rent konkret vet jag väl inte vad jag måste göra för att få allt att fungera som jag vill, men det kanske löser sig med tiden. Intressant att höra att musiken inte går i gång när du kommer in på min blogg. Det gör den för mig. Hur som helst är det trevligt när någon engagerar sig i bloggproblemen.
Önskar dig en skön fortsättning på sommaren.